Паник атаки – това е сериозно!

Паник атаки В живота на всеки от нас възникват такива ситуации, при които изпитваме безпокойство. Ние съпреживяваме, вълнуваме се и се притесняваме за дете, което е отишло да учи в друг град, за възрастните си родители, които са болни, за себе си, а също така ни е трудно да предскажем какво може да се случи в бъдеще. Съгласете се, ситуацията ви задължава да изпитвате такива чувства.

Тревога – това е своеобразен защитен механизъм на нашата нервна система, който ни заставя да съберем сили и да решим проблема. В крайна сметка, в противен случай едва ли бихме се опитали да променим нещо, ако бяхме твърдо убедени, че всичко ще бъде наред. И така, когато се притесняваме за някого или нещо, в тялото ни  започва да се генерира стрес. В резултат на това намираме изход от тази ситуация.

Как обикновено се проявява тревожността? Сърцето на човек започва да бие по-бързо, изпотяването се увеличава, има лек студ, кръвта се оттича от лицето. В същото време такъв човек изпитва известен дискомфорт. Но всички тези симптоми изчезват доста бързо и не се вписват в концепцията за клиничната картина за паник атака.

Както споменахме по-горе, ние често се тревожим (практически всеки ден). Но за това винаги има причина. Ако човек е постоянно напрегнат, страхува се от нещо и се тревожи през цялото време и без видима причина, тогава това вече се счита за отклонение от нормата. Паник атаките обхващат такива хора в най-неочаквани моменти и може да няма причина за това. Болният човек не може да работи нормално, да си почива, да се радва на живота. И няма да може сам да се справите с това разстройство. Ще е необходимо продължително лечение от специалист. И колкото по-скоро човек се обърне към такъв, толкова по-добре.

Особености на паник атаките

За начало трябва да се разбере какво всъщност представляват паник атаките. Това са постоянно повтарящи се пристъпи на тревога, които се появяват внезапно и без причина. Те са придружени от необосновани страхове, вълнения, фобии. Подобна атака продължава средно около час, не повече. Тогава човек просто престава да се контролира.

Характерно е, че тези атаки възникват без причина, когато нищо не застрашава живота. Най-често паник атаката започва на обществено място или в затворено пространство. Чувството на безпокойство може да възникне от неразбираем шум, слънчев лъч в прозореца, ярка светлина от фарове – трудно е да се предскаже какво ще бъде причината да се предизвика паник атаката.

Към днешна дата все още е невъзможно да се отговори на въпроса защо този или онзи човек има паник атаки. Но обикновено атаките се появяват след някакъв сериозен шок, дължащ се на стресови ситуации, продължителен и силен емоционален стрес. В този случай важна роля играят физическото и психологическото здраве на човек, както и предразположението към такива заболявания.

Например, ако някой от предците е страдал от паник атаки, потомството също може да има такива нарушения и първите признаци могат да бъдат забелязани дори в детството. Въпреки това, разбира се, родителите почти винаги игнорират подобни прояви. И не е изненадващо, защото те нямат представа, че детето им може да се сблъска с това заболяване.

По подобен начин в риск са хората, у които се наблюдават здравословни проблеми (особено при сърдечни заболявания, щитовидна жлеза), както и хората, които злоупотребяват или обичат да консумират алкохолни напитки. Между другото, паник атаката е основният “приятел” на махмурлука. Но, независимо от причината за тази патология, във всеки случай трябва незабавно да се проведе консултация с лекар, за да се премине курс на лечение. В никакъв случай не следва да се игнорира лечението на паник атаките – в противен случай се рискуват сериозни психични проблеми.

Диагностика на заболяването

На пръв поглед е трудно да се направи разлика между паник атака и нормална тревожност. Само опитен специалист ще може да постави диагноза, естествено, въз основа на анализ на поведението на пациента. Симптомите на заболяването са много разнообразни – те могат да бъдат не само страх и безпокойство. Например такъв човек няма да може да се държи нормално в ежедневието, ще му е трудно да се адаптира към случващото се наоколо.

Човекът страни от хората, особено непознатите, опитва се да избягва обществени места – даже едно обикновено отиване до магазина се превръща в истинско предизвикателство. Заплахите се появяват навсякъде – в преминаващи превозни средства, бягащо куче. През нощта човек много често е обезпокоен от кошмари. Накратко, животът на човека се превръща в истински кошмар. Безсилие, апатия, гняв към целия свят – това е точката на апогея, когато човек просто се нуждае от помощта на психиатър и невропатолог.

Така че, трябва да се отиде на специалист, ако атаките се случват твърде често (2-3 пъти месечно). След приключване на паник атаката, човекът чувства силна слабост, сякаш е работил два дни без сън. В същото време е развил някаква фобия, която пречи на нормалния живот. Да, всички се страхуваме от нещо: тъмното, паяците, зъболекарите. Но здравите хора успяват да преодолеят това – в противен случай можем да говорим за симптомите на паник атака.

У болния човек може да развие страх от затворени или отворени пространства, с който не може да се справи самостоятелно. Обикновено такъв човек вярва, че тълпа, асансьор, коридор и други подобни неща, са представляващи заплаха за живота му. И се опитва да избягва такива места, където хората  се събират, постоянно се изкачва по стълбите до горните етажи и т.н.

Ако не се започне лечение на паник атаките навреме, в бъдеще те ще бъдат придружени от нервни сривове, проблеми със сърдечно-съдовата система, невъзможност да се прави разлика между реални и нереални неща. Чести са случаите на загуба на съзнание в “опасна” среда. Затова първата задача на лекаря е да научи пациента да се контролира. Само след като пациентът разбере, че пристъпите на паника не представляват заплаха за живота му, ще бъде възможно да се отърве от болестта. Естествено, през този период е най-добре да се откаже от шофирането на автомобили и извършването на тежка работа.

Допълнителни изследвания на пациентите

Хората, които идват в болницата с оплаквания от безпричинна паника, могат допълнително да бъдат изпратени на ултразвук, ЕКГ. Също така може да бъдат направени и дружи анализи (кръв, урина). Може да има преглед и от други специалисти (терапевти, ендокринолози, нарколози, гастроентеролози). Такива мерки са необходими, за да се идентифицира възможната причина за появата на това разстройство. В противен случай ще бъде много трудно да се лекува болестта.

Например, може да има проблеми с щитовидната жлеза, поради които е настъпило хормонално нарушение. Паник атаките, неврози, епилепсия – тези нарушения понякога са доста сходни помежду си. А тези, които преди това не са се сблъсквали с тях, едва ли ще успеят да поставят правилната диагноза. Никое психиатрично лечение няма да бъде ефективно, ако основното заболяване не бъде излекувано. Ето защо трябва да се консултирате с лекар веднага щом забележите първите признаци на заболяване. Ако просто се опитате да облекчите атаката, това няма да доведе до нищо добро – болестта трябва да се лекува.

Как да се отървем от паник атаките?

Както се сещате, едва ли ще можете да се отървете от пристъпите просто така. Ще трябва да се подложите на продължително лечение, да пиете специални лекарства (транквиланти), които ще ви помогнат да се справите с проявите на паник атаките. Лечението може да отнеме много дълго време – от месец до година, в зависимост от сложността на ситуацията. Повтаряме още веднъж – незабавно се отива на лекар още при първите признаци на заболяването.

Самолечението в този случай не си струва, тъй като хапчетата за всеки конкретен човек се избират индивидуално. Важна роля играе не само състоянието на пациента, но и начинът му на живот, наличието на съпътстващи симптоми и заболявания. Между другото, за да се избегнат усложнения, трябва да се съобщи на лекаря за лекарствата, които се приемат в момента, както и за алергии към определени вещества.

В периода на лечение ще трябва да се откажете от много “удоволствия”: пушене, алкохол. По-добре е да не се пие алкохол, тъй като сместа от определени хапчета и алкохол никога не е водила до добро. Всичко може да завърши тъжно, до смърт включително. Същото важи и за наркотиците. И наглед безвредният никотин допринася за появата на симптоми на паник атака. Разбира се, няма да е лесно, но който е взел решението да лекувате това заболяване, трябва да събере цялата си воля и да я вложи в лечението.

Разбира се, това явление е много неприятно, но не трябва да се стига до отчаяние – ако се потърси специалист навреме и се спазват всички препоръки, то след няколко месеца ще бъде много по-лесно. След още една година напълно ще се забравят паник атаките. Основното е да се повери здравето на опитен специалист, който вече е излекувал повече от един пациент. И който знае как да излекува всеки конкретен случай.

Източник: https://www.jlady.ru

Превел на български език при спазени условия на източника: психолог Людмила Боянова

Авторските права на превода са запазени! Никаква част от този превод не може да се ползва под каквато и да било форма без писмено разрешение от преводача!

Четете е-списание “Психика” на сайта ни: КЛИК

Последвайте е-списание “Психика” във Facebook на: