Никотиновата зависимост – как да се избавим

никотиновата Проблемът с никотиновата зависимост е особено наболял в днешно време. Пушенето застрашава здравето както на самия пушач, така и на тези около него. Според статистиката пушачи са 18% от жените и 40% от мъжете на възраст между 25 и 65 години. От 10 до 20 цигари на ден се пушат от мъжете и около 10 цигари на ден от жените. Честотата на пушене и броят на изпушените цигари се увеличава с възрастта и “стажа” в пушенето.

Това говори за постоянна зависимост към никотина. Лечението и избавянето от пристрастяването към цигарите отнема много време и енергия. Според лекарите пушенето е навик и за да се справи с него по-лесно, пушачът е необходимо да приема никотин под  някаква друга форма за известно време, стига да не става въпрос за цигара: дъвки и пластири за отказване на цигари.

Има три степени за развитие на тази зависимост

– Начална — пушенето е със систематичен характер. На този етап започва да присъства психичната зависимост.

– Хроническа — развива се физическа зависимост.

– Късна — наблюдава се както психична, така и физическа зависимост.

На първия етап броят на изпушените цигари постоянно расте. Самочувствието на пушача се повишава, увеличава се също и работоспособността, чувството за комфорт. Продължителността на този етап продължава 3-5 години. На следващия етап броят на изпушените цигари остава стабилен. Желанието за пушене се появява с всяка промяна в ситуацията, психически или физически стрес. Този етап на развитие продължава от 6 до 15 години. На последния етап пушенето се превръща в автоматично и безпричинно действие.

Чувството за комфорт отсъства. Появява се постоянно главоболие, паметта се влошава, апетитът намалява. Възниква патология на дихателната система и сърдечно-съдовата система. Всеки пушач развива тези етапи индивидуално и в зависимост от различни причини: началото на употребата, качеството на самия тютюн и състоянието на неговото здраве.

Лечение на никотиновата зависимост

Надявам се, че много от вас не пушат и няма да започнат или вече са се отказали. Но ако все още сте пристрастени към никотина, вероятно разбирате, че колкото по-бързо се откажете от този навик, толкова по-добре за вашето здраве и здравето на близките ви. Никотинът е една от най-опасните растителни отрови. Съдържа около 4000 различни токсични вещества. 5% от тях са опасни за организма.

Такива са амоняк, въглероден оксид, радиоактивни вещества, олово, арсен, формалдехид, сероводород и много други опасни съединения. Пушенето води до сериозни заболявания като рак на белите дробове, хроничен бронхит и сърдечно-съдови заболявания. Трябва да знаете, че умират 90% от всички случаи на хора, които са болни от рак на белите дробове, също умират и 75% от болните от хроничен бронхит и 25% от болните от сърдечни заболявания. Никотинът действа върху стените на кръвоносните съдове, което води до развитие на атеросклероза и други съдови заболявания.

Видове лечебни терапии

За да се избави човек от зависимостта помага лечебната терапия. Главната причина, поради която хората продължат да пушат, е заради пристрастяването към никотина. Зависимостта се изразява в желанието да се пуши, дори да се осъзнаят всички нездравословни последици от тази дейност. За лечение на зависимости се използват различни видове терапии.

Никотинова заместителна терапия.

Тя е ефективно лечение на никотиновата зависимост. Заключава се в това да се улесни процеса на премахване на пристрастяването и прекратяването в съзнанието на пушача на създадената връзка между цигарата и удоволствието от пушенето. Това е най-модерният метод за лечение на зависимостта от цигари и се основава на приема на чист никотин с постепенно намаляване на дозата до 0. Никотинът под такава форма се усвоява по-бавно в сравнение с  този от цигарарата. Същността на метода е да помогне на всеки пушач да се отърве от никотиновата зависимост, като се вземат предвид неговите особености и начин на живот.

Аверсионна терапия (терапия на отвращение).

Чрез нея се постига отвращение към тютюна. Използват се разтворите на сребърен нитрат, танин за промиване на устата или анабазин за интрамускулно инжектиране за около 10-14 дни.

Симптоматична терапия.

Лекува симптомите на заболяването, без да се засяга основната причина и механизмите на неговото развитие. Целта е да се облекчи страданието на пациента. Използват се сънотворни, сърдечни и болкоуспокояващи средства.

Доказано е, че приемът на лекарства удвоява ефективността и способства за избавянето от зависимостта.

Те включват Никорет под формата на дъвка, Никодерм под формата на пластир и Никотрол под формата на спрей. Пластирът е най-удобен за използване сравнено със спрей или дъвка и помага да се отървете от тютюнопушенето много по-добре, но отнема повече време, за да влезе никотинът в тялото. Продължителността на приема на лекарствените средства е средно от 2 до 3 месеца.

Също така при лечението на никотинова зависимост могат да се използват и антидепресанти. Едно такова лекарство е  WELLBUTRIN (бупропион). То не съдържа никотин и се използва широко при лечението на никотинова зависимост. Неговото действие е свързано с влияние върху такива мозъчни структури, от които зависи формирането на никотинова зависимост. Това лекарство помага за преодоляване на депресията, намаленото внимание, раздразнителността и нервността.

Страничните ефекти са главоболие и сухота в устата. Ефективността на този препарат е много по-висока, отколкото на пластира. Също така се назначават лекарства, които предизвикват отвращение към тютюна, за да се предотврати връщането към тютюнопушенето и седативни средства: валериана, маточина или други успокояващи билки.

Някои лекарства могат да предизвикат вялост, сънливост, нарушения на на паметта и вниманието. За да се подобри състоянието, може да се приемат препарати, насочени към подобряване на обмяната на веществата и другите функции на организма.

Според статистиката

почти 70% от хората казват, че биха искали да се откажат от тютюнопушенето и никотиновата зависимост, но не могат да го направят самостоятелно.

Затова все повече надежда се възлага на лекарствената терапия. Положителният ефект от терапията се основава на желанието на самия човек да се отърве от този навик, както и на подкрепата на хората около него. Според статистиката мъжете се поддават на лечение по-добре от жените.

Източник : https://www.jlady.ru

Превел на български език при спазени условия на източника: психолог Людмила Боянова

Авторските права на превода са запазени! Никаква част от този превод не може да се ползва под каквато и да било форма без писмено разрешение от преводача!

Последвайте е-списание “Психика” във Facebook на: https://www.facebook.com/psihika.spisanie/